Contextuele begeleiding
Als individu ben je onderdeel van een groter geheel en leef je in relatie met anderen. De context waarin je opgroeit en leeft is van invloed op jouw denken en doen. Jouw handelen heeft vervolgens weer invloed op anderen.
Ervaringen uit de jeugdjaren zijn, zowel constructief als destructief, van betekenis voor het latere leven. Contextuele begeleiding beweegt zich daarom van het heden naar het verleden én van het heden naar de toekomst, waarin jij opbouwend van betekenis kunt zijn.
Samen brengen we de eigen geschiedenis in beeld om te ontdekken hoe je als kind was en wat je hebt gedaan om een ‘goed' kind te zijn of om staande te blijven in soms moeilijke omstandigheden, maar waar je geen erkenning voor kreeg.
Erkenning gaat over het zien van je inzet om bijvoorbeeld de sfeer in huis te veranderen of omdat je meer verantwoordelijkheid hebt gedragen dan je als kind aankon.
Vanuit het inzicht, in opgebouwde patronen en het ontvangen van erkenning, werken we verder aan de vraag hoe jij voortaan op een gezonde manier kunt geven en ontvangen.
Als jouw welzijn verandert heeft dit weer invloed op (toekomstige) generaties.
Doel van contextuele begeleiding
- Ontdekken wie je bent en wilt zijn
- Ontdekken hoe je respectvol om kunt gaan met jezelf en met anderen
- Verantwoordelijkheid (leren) dragen binnen relaties
- Hulpbronnen vinden en aanvaarden